MERIȘOARELE sunt bogate în ANTIOXIDANȚI care previn daunele CELULARE

Articol scris de Ana-Maria Postolache

Puțini dintre noi știm că merișoarele se numără printre fructele cu cel mai mare conținut de antioxidanți, alături de afine. Antioxidanții sunt compuși esențiali pentru protejarea celulelor de daunele radicalilor liberi și pentru prevenirea bolilor cronice.

Comparativ cu alte fructe, merișoarele sunt mai bogate în vitamine și minerale și mai sărace în carbohidrați. Cel mai des sunt consumate în stare uscată sau sub formă de pulbere, suc și alte suplimente alimentare.

Studiile recente au arătat că merișoarele conțin polifenoli, compuși înzestrați cu capacitatea de a reduce inflamațiile și de a elimina speciile reactive de oxigen. Cei mai importanți polifenoli din merișoare sunt: flavonoidele, antocianinii, proantocianidinele, catechinele și acizii fenolici.

Aceștia modulează activitatea enzimelor și reglează expresia genelor. Au demonstrat de asemenea efecte antibacteriene, antivirale, antimutagene, anticancerigene și antiangiogenice.

Excesul de radicali liberi este considerat drept principalul stimul care declanșează procesul inflamator. Inflamația cronică se află la baza multor boli cronice, precum boli cardiovasculare, diabet, rezistența la insulină, artrită reumatoidă și unele tipuri de cancer. Totodată, radicalii liberi se numără printre cauzele majore ale daunelor la nivel mitocondrial.

Stresul oxidativ duce și la dezvoltarea sindromului metabolic. Cercetătorii au folosit cu succes merișoarele în acest scop.

Cercetările pe animale au arătat că extractele de merișor reduc proteina C-reactivă și interleukinele inflamatoare, măresc sensibilitatea celulelor beta-pancreatice la glucoză și reduc infecția cu Helicobacter pylori.

Studiile clinice sugerează că preparatele pe bază de merișor scad colesterolul LDL și colesterolul total. Șoarecii cu hipercolesterolemie, hrăniți cu o dietă îmbogățită cu pulbere de merișoare au prezentat o scădere a oxidării lipidelor și proteinelor. Rezultate bune au fost obținute și pe șoareci cu diabet în ceea ce privește controlul glucozei.

Consumul de merișoare a fost asociat cu prevenirea infecțiilor urinare, îmbunătățirea funcției sistemului imunitar, beneficii la nivel digestiv și reducerea riscului de boli cardiace.

Informațiile prezentate în acest articol au fost obținute din studii realizate pe afinul american (Vaccinium macrocarpon). Deși este diferit ca denumire și origine de merișorul românesc (Vaccinium vitis), cele două fructe împărtășesc proprietăți asemănătoare.

[products ids=”3897, 4371, 6462, 4552, 7846″ orderby=”date” columns=”5″ order=”desc”]

Surse bibliografice:

1. Ana Paula Silva Caldas, Olivia Gonçalves Leão Coelho & Josefina Bressan, „Cranberry antioxidant power on oxidative stress, inflammation and mitochondrial damage”, articol publicat în International Journal of Food Properties, Volume 21, 2018 – Issue 1, preluat de pe site-ul: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/10942912.2017.1409758
2. Rachael Link, „Cranberries: Top 6 Benefits of These Antioxidant Superfruits”, Dr. Axe: https://draxe.com/cranberries/

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Related Posts